Däcksökning Sök återförsäljare

EU-märkning

EU-förordning om märkning av däck

Sedan 1 november 2013 måste däck har märkning för de flesta passagerarbilar, skåpbilar och lastbilar för de däck som tillverkats efter 30 juni 2012 och som säljs inom EU. 

Denna märkning har lanserats för att förbättra säkerheten och däckens miljöprestanda och för att hjälpa kunder ta informerade val. 

Däck har nu en märkning som anger betyg om rullmotstånd, väggrepp på vått underlag och externt buller. 

Däcktillverkare måste tillhandahålla denna märkningsinformation på sina webbplatser och i produktdokumentationen. 

Däckåterförsäljare måste visa sin betygsinformation från märkningen innan kunderna väljer ett däck och måste skicka med den med sin faktura. 

Märkningen använder den vanliga betygsättningen i färg som vi känner till från vitvaror och bilar. Se exemplet till vänster. 

De tre kategorierna som utgör etiketten förklaras nedan. 

 

 

 


Betyget på den vänstra sidan av etiketten anger rullmotståndet. 

Betyget går från "A" som är det högsta till "G" som är det lägsta. EU har bestämt att betyget "D" kommer att vara en tom kategori. Det betyder att om ett däck inte kvalificeras för ett "C"-betyg för rullmotstånd, kommer det att klassas som "E".

Rullmotstånd är en mätning av däckets miljöprestanda. Ju högre betyget, desto lägre rullmotståndet. Rullmotståndet är den kraft som behövs att motorn i ett fordon övervinner för att flytta däcket. Enkelt sagt betyder ett lägre rullmotstånd att däcket kommer att använda mindre energi för att åka ett visst avstånd. 

Ett lågt rullmotstånd kan också tolkas som en förbättrad bränsleeffektivitet. 


Betyget till höger på etiketten visar väggreppet på vått underlag. 

Väggreppet på vått underlag mäts med ett standardtest. Likaså vid rullmotstånd – ju högre betyget, desto bättre däckprestanda vid testet. 

Testning av väggreppet på vått underlag ska ge jämförbara resultat mellan däcken. Det är väldigt svårt att uppnå eftersom friktionen av testytan och omgivningstemperaturen påverkar mätningen mycket. 

Testningen tar hänsyn till dessa faktorer så resultaten måste användas för en beräkning som använder koefficient för ytfriktion och temperatur. Dessutom är testvillkor för vinter- och sommardäck olika. 

Precis som hos betygsättning av rullmotståndet finns det inget betyg "D". Ett däck som ligger under betyget "C" kommer att klassas som "E" för väggrepp på vått underlag. Men för väggrepp på vått underlag finns det heller inget betyg "G". Det lägsta betyget för väggrepp på vått underlag är "F". 


Betygsättningen i botten av märkningen anger det externa bullret från däcket. 

Externt buller visas på två olika sätt på etiketten. Först genom en specifik bullernivå som uppmätts i decibel.

Men eftersom konsumenterna inte kan förväntas veta vad en rimlig bullernivå för en viss däckstorlek är, finns det en enkel grafik som visar antingen 1, 2 eller 3 "ljudvågor". Dessa ljudvågor finns illusterade som svarta linjer som blir större ju bullernivån stiger.

Ett däck som visar en "ljudvåg" har det lägsta betyget för buller för sin storlek. Två "ljudvågor" betyder ett medelbetyg medan tre "ljudvågor" betyder att däcket är det mest högljudda för sin storlek.

Observera att ju bredare däcket är, desto mer buller kommer det att avge. Därför varierar betyget för ljudvågor efter däckets bredd. Till exempel kan ett mycket brett däck, som har en bullernivå på 70 decibel, ha ett lågt "ljudvågs"-betyg. Men ett smalt däck med samma 70 decibel kan ha det högsta "ljudvågs"-betyget.